zondag 15 augustus 2010

Einde gesprek

Het lijkt nog zo kort geleden. Je kwam op school en wist dat een groot deel van de klas ook had gekeken naar "Dit is Adriaan van Dis", "Een uur Ischa" of "Van Kooten en De Bie" (later "Keek op de week"), of die conference van Freek de Jonge. Dat was soms keihard lachen, maar je werd ook diep verontwaardigd of oprecht beschaamd, soms zelfs geschokt. En daar werd lang over nagepraat. Zoiets als wegzappen bestond nog niet.

Afgelopen donderdag meldde Jan Benjamin in het NRC dat surseance van betaling is aangevraagd voor "Het Gesprek". Geen groot sociaal drama, zo wordt het gemeld, slechts enkele vaste medewerkers zullen worden ontslagen. Het was misschien wat naïef te veronderstellen dat je een tv-zender in de lucht kunt houden met louter interviews, zo wordt nu gesteld door de initiatiefnemers.

Zover is het inmiddels dus gekomen. Van twee zenders naar een pakket van ruim 50 zenders. Films, spelletjes, sport, muziek, voor ieder wat wils, zapt u maar. Schokkende beelden zien we liever niet, hoewel het ons eigenlijk niet meer zoveel doet. Praatprogramma's mogen heus ook wel zo af en toe, mits niet langer dan zo'n 10 minuten per gast, en dan liefst wel met een leuk koppie.

Soms verlang ik erg terug naar die twee zenders van toen.

2 opmerkingen:

  1. Een van de bezuinigingsvoorstellen is om van 3 naar 2 publieke zenders te gaan ....
    Maar alle andere commerciele en buitenlandse zenders zullen wel blijven.
    Of misschien komen er zelfs nog meer commercielen en buitenlanders bij.
    Mischien moeten de scholen meer aandacht geven aan het gebruik van aan/uit knoppen?
    Vriendelijke groet uit Amsterdam-ZuidOost.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie Albert. Ik vraag me oprecht af of de opmars van keuzen zo'n goede zaak is. Rob Wijnberg, nieuwe hoofdredacteur van NRC-next, noemt dit in zijn zeer lezenswaardige boek "Nietzsche en Kant lezen de krant" keuzestress: "Keuzestress wordt [...] niet alleen (of niet zozeer) veroorzaakt door een overvloed aan keuzes, maar vooral door een gebrek aan voorkeuren die het hebben van te veel opties veroorzaakt."
    Misschien is er inderdaad een rol voor het onderwijs weggelegd in het bewust omgaan met die keuzes, ter behoud van die voorkeuren.

    BeantwoordenVerwijderen