vrijdag 30 juli 2010

Moois in beeld

De afgelopen dagen heb ik me hier vooral gericht op politieke, filosofische en maatschappelijke onderwerpen. Ondertussen heb ik ook andere indrukken opgedaan en foto's gemaakt, waarvan hier een kleine selectie.

Tijdens een wandeling door Haarlem kwam ik dit hofje tegen. Het Hofje van Bakenes, is het oudste hofje van Nederland. Het stond er al in 1395! Het zou dus zomaar kunnen dat mijn bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-bet-overgrootmoeder daar gewoond heeft.

Later bezocht ik het Teylers museum. Dit het enige museum in Nederland dat sinds 1784 ononderbroken voor het publiek geopend is geweest. Pieter Teyler had de opvatting dat kunst en wetenschap beide nodig zijn om kennis te verwerven. De bonte verzameling fossielen, wetenschappelijke instrumenten, schilderijen, prenten en munten deden me even proeven aan dat gretige gevoel van de Verlichting dat er nog zoveel te ontdekken valt.

De volgende dag heb ik het GEM in Den Haag bezocht, nadat ik eerder een recensie had gelezen over de tentoonstelling daar. David Schnell (1971) is een Duits kunstenaar. Hij is gefascineerd door het ingrijpen van de mens in het landschap.
In zijn schilderijen maakt hij gebruik van een duizelingwekkende beweging en snelheid die is geïnspireerd door special effects in films en computer games. Veel doeken zijn, achteraf geschat, zo'n 3 bij 5 meter groot. Ik stond echt even met mijn ogen te klapperen toen ik een zaal binnenkwam met een tiental doeken van dat formaat.
Nog leuk detail om te vermelden: met Gimp het ik de lens-vertekening weggewerkt en het perspectief weer kloppend gemaakt, waardoor deze foto's nu wat weghebben van ansichtkaarten.

Tot slot nog een foto uit de tuin. Een ordinaire vlieg. Hij bleef mooi zitten zonnen op een Hop-blad. Het blijft lastig om zo'n klein beweeglijk beestje uit de losse hand scherp op de foto te zetten. Van de tien pogingen was dit de beste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten